Hieronder ga ik enkele feiten weergeven (die ik tijdens de conferentie genoteerd heb) die hij vermeldt heeft en wat mijn mening daarover is.
* Geloof kan evident lijken. Eerst in God geloven, dan kunnen geloven in Jezus.
Daar ben ik het mee eens. Geloven is alles behalve evident. Je komt vele hindernissen tegen, waardoor je gaat twijfelen aan het geloof of het zelfs helemaal niet meer gaat geloven. Je moet eerst in God geloven, voor je in Jezus kan geloven. Als je niet in God gelooft, kan je al zeker niet in Jezus geloven. Want Jezus is een gevolg van het geloven in God en het Christelijk geloof is gebaseerd op "de persoon" Jezus.
* Redenen om te geloven:
- Hoeveel keer per jaar denken we dat er een God is? Vragen omtrent zijn bestaan?
Wanneer je hier niet over nadenkt, is je geloof oppervlakkig.
Het geloof zal voor de mens altijd een misterie blijven, ook in de toekomst.
Ik vind niet dat iemand kan zeggen dat je geloof oppervlakkig is. Iedereen gelooft zoals hij of zij wilt en dat is persoonlijk. Je kan toch niet zeggen van een ander of dat goed of slecht is.
Dat er een antwoord zal komen op vragen rond het misterie van het geloof. Daar ben ik het volledig mee eens, dat het altijd een misterie zal blijven. En dat niemand er een duidelijk en concreet antwoord op zal kunnen geven.
* Geloof = metafysisch (overheen). Vanuit de natuur vertrekken en overstijgen dat er iets bestaat, namelijk God.
Antropisch principe = de voornaamste dingen in de natuur zijn op leven gebaseerd.
Creationisme: God als schepper van al het leven.
God zal waargenomen worden als bron van het bestaan.
De mens zal altijd aan metafysica doen. De mens is broos en is te vergelijken met het heelal.
Om te geloven in God, moet je overstijgend kunnen denken. Je moet je er overheen kunnen zetten dat God niet zichbaar is als persoon. Dat het iets is, wat het visuele overstijgt. Dat het er is, ook al zijn er geen fysische bewijzen.
De vergelijking die hij maakt, tussen de mens en het heelal snap ik niet helemaal. Ik snap wel dat de mens broos is, maar niet wat de link naar het heelal is.
* Ieder van ons is een klein centrum (intellectuele vaardigheid)
De Heilige Geest kan niet zijn eigen oorsprong zijn. Hij heeft wortelen in de geest van een ander en die vrijheid is absoluut.
De uitleg van de Heilige geest vind ik heel moeilijk om te begrijpen en om eerlijk te zijn, denk ik er nog altijd over na.
* We zijn van hetzelfde ras als God.
* Waarom moeten we blindelings een God zoeken, die zo kort bij is?
- Het sterkste argument van het Atheïsme is het kwade.
Het argument van de Atheïsten is: Als er een God is, waarom gebeuren er dan zoveel slechte en wrede dingen? Het is gemakkelijk om zo te denken, want zo schuif je een deel van de verantwoordelijkheid van de mens af. Zo ben je zelf niet verantwoordelijk voor je eigen daden. Dat kan voor mij niet. Iedereen beslist zelf wat je doet of niet doet.
Het bestaan van een persoonlijke God is moeilijk te aanvaarden.
Het kwade is er om de kosmos in evenwicht te houden. De dood is een deel van de tragedie op aarde.
Er eeuwig zijn is een ramp. Voorbeeld: wie zou er dan nog willen trouwen? Wat moet de minster van pensioenen doen? Eeuwig leven, zou denk ik echt niet fijn zijn. Er ontstaan zoveel problemen. Je kan doen en laten wat je wilt, want er zijn geen consequenties meer. Nee eeuwig leven, zou ook voor mij niet hoeven. Al is afscheid nemen van mensen, dieren ... ook niet makkelijk.
* Jezus zegt niks om het kwade te rechtvaardigen.
Redenen om te geloven in Jezus.
3 typische kenmerken:
* Beweging in woord en daad is gelijk.
Geloofwaardigheid door de uitstraling van aantrekkelijkheid en waarheid.
- Uitspraken van Jezus
Johannes:
Ik en de vader zijn één. Wie mij ziet, ziet de vader. De vader is altijd aan het werk, net zoals ik.
Meest doorslaggevende teksten staan in het evangelie volgens Marcus.
- Daden is beweging van Jezus.
Het gezag van Jezus
Godslastering: wie anders dan God kan de zonden vergeten?
Wie mensen liever ziet dan God, is hem niet waard.
Jezus zal rust en verlichting schenken.
Jezus is een gevaarlijke goeroe die ooit heeft bestaan ofwel is hij werkelijk degene die hij beweerd te zijn en moet hij zo spreken.
* Uiterste vernedering tijdens zijn lijden:
- Eigen zoon van God sterft met Gods stilzwijgen, uiterst verlaten.
Jezus sterft al schreeuwend: "Mijn God, mijn God, waarom hebt gij mij verlaten?"
- Niemand zal ooit die verlatenheid kunnen pijlen.
- Onschuldig gekruisigd tussen twee zondaars (bandieten)
* Getuigenis van zijn opstand uit de dood.
- Uitgebreid en universeel in het Nieuwe testament.
- Je kan het begrijpen door de laatste hoofdstukken te lezen.
- Niet gebaseerd op fysiologisch of psychologisch aspect.
- Geloof zonder verrijzenis = onmogelijk! Zonder verrijzenis, is geloven een onverklaarbaar raadsel.
- Werkelijk een groot misterie
- Groot misterie, maar er zijn stralen van betekenis.
- Unieke zoon relatie met God.
Verrijzenis is eerherstel van God.
Het werkelijke gestalte van Jezus is een goddelijke conditie.
Het inleiden van een nieuwe wereld = transfiguratie van ons lichaam. Als hij werkelijk alles is, dan is alles van de mens in hem te vinden. Maar is dit werkelijk of slechts een illusie?
Na de conferentie was er ook nog een vragenronde, maar daar ben ik niet meer geweest. Er was te veel volk en mijn hoofd zat helemaal vol. Ik had veel stof om over na te denken en te verwerken.
Er zijn dingen waar ik het mee eens ben en dingen waar ik het niet mee eens ben. De aartsbisschop is voor mij vaak te radicaal in bepaalde dingen die hij zegt over het geloof. En het komt vaak over alsof hij dingen (van het geloof) wil opleggen en dat komt juist verkeerd over.
Maar uiteindelijk ben ik toch blij dat ik geweest ben, om hem eens te zien. Om te zien hoe hij echt is, hoe hij denkt en hoe hij reageert op de reacties van de mensen. Ik hoop alleen voor hem dat hij vanaf nu op een positieve manier in de media komt. Zodat de mensen niet het negatieve aan het geloof koppelen, maar ook het positieve.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten